Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzki tunel KDP. Pierwsze utrudnienia na Karolewie, kolejne w nowym roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Data publikacji:
06-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/PORR

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódzki tunel KDP. Pierwsze utrudnienia na Karolewie, kolejne w nowym roku
fot. UM Łódź/PORR
W drugie połowie grudnia rozpoczną się pierwsze prace przy budowie tunelu średnicowego KDP w Łodzi. Nie będzie to jeszcze samo drążenie, a prace przygotowawcze w obszarze przyszłej podziemnej trasy kolejowej. Na utrudnienia musi naszykować się cześć mieszkańców Karolewa.

Wykonawca tunelu średnicowego KDP – firma PORR przejęła już plac, na którym znajduje się komora startowa "Retkinia". Z kolei od 24 października na dworcu Łódź Fabryczna działa punkt informacyjny dotyczący tej inwestycji. Natomiast tarcza TBM, która jest aktualnie w produkcji, będzie gotowa w czerwcu przyszłego roku.

Tunel KDP w Łodzi. Ruszają pierwsze prace przygotowawcze


PORR na zlecenie państwowej spółki Centralny Port Komunikacyjny realizuje budowę drugiego tunelu średnicowego (po budowanym od 2019 r. aglomeracyjnym tunelu średnicowym). To część pierwszej w Polsce trasy Kolei Dużych Prędkości, która do 2035 roku połączy Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Wykonawca informuje, że w grudniu na terenie osiedla Karolew rozpoczną się pierwsze prace przygotowawcze związane z budową komory szlakowej (K.6.), która znajduje się przy ul. Nad Karolewką – w rejonie krańcówki tramwajowej Karolew.. Wspomniane komory to nic innego, jak klatki schodowe służące do ewakuacji z tunelu.
materiały PORR | Obszar na łódzkim Karolewie objęty pierwszymi pracami przygotowawczymi 

Zakres prac przygotowawczych obejmie m.in. przebudowę infrastruktury, w tym przede wszystkim magistrali wodociągowej oraz kanalizacji teletechnicznej. Aktualne utrudnienia obejmą: 
  • Ulicę Nad Karolewką: planowane jest zwężenie ulicy w okresie od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r., które jest związane z przebudową sieci infrastruktury technicznej, przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu drogowego; 
  • Miejsca parkingowe: od skrzyżowania z ul. Wioślarską do placu zabaw po zachodniej stronie ul. Nad Karolewką oraz 5 miejsc parkingowych na parkingu po jego wschodniej stronie, zostaną wyłączone z użytkowania od grudnia 2025.
Po zakończeniu prac przygotowawczych, w lutym 2026 roku rozpoczną się prace realizacyjne, które spowodują zmiany w organizacji ruchu. W związku z tym firma PORR planuje otwarte spotkanie z mieszkańcami osiedla. Przedstawiony zostanie wówczas cel, zakres inwestycji, szczegółowe informacje dotyczące planowanych utrudnień. Spotkanie odbędzie się miesiąc przed rozpoczęciem prac realizacyjnych – na początku 2026 roku. Informacje o inwestycji można znaleźć na stronie: www.tunelcpk.pl.

Jak słyszymy, większych utrudnień na terenie Łodzi należy spodziewać się na pewno w 2026 roku. – Ustalamy z miastem jeszcze ostatnie szczegóły. Na pewno będziemy o nich informować w nowym roku, najpewniej w styczniu – zapewnia rzeczniczka PORR Marta Czerwińska.

Jaki będzie tunel KDP w Łodzi?

Przypomnijmy, drugi tunel średnicowy pod Łodzią, którego inwestorem jest spółka CPK, będzie miał 4,6 km długości i 14 metrów średnicy. Znajdą się w nim dwa tory – każdy w przeciwnym kierunku, a pociągi pojadą tam z prędkością do 160 km/h.

Podziemna trasa będzie przebiegała na zmiennej głębokości: od ok. 23 m przy komorze na ul. Maratońskiej aż do 34 m pomiędzy komorami ewakuacyjnymi zlokalizowanymi w rejonie ul. Struga i al. Bandurskiego. Natomiast wiadomo, że im bliżej dworca Łódź Fabryczna, tym tunel będzie się bardziej wypłycał, żeby tory połączyły się z tymi w zachodniej części stacji.

Materiały Centralnego Portu Komunikacyjnego | Mapa tunelu średnicowego dla pociągów KDP w Łodzi

Aktualny harmonogram zakłada, że drążenie rozpocznie się na przełomie 2026 i 2027 roku, a zakończy się w roku 2028. Prace wykończeniowe i testy bezpieczeństwa będą trwały z kolei do roku 2029, na który zaplanowano odbiory inwestycji. Pierwsze pociągi Kolei Dużych Prędkości pomiędzy Łodzią, lotniskiem CPK i Warszawą pojadą od 2032 roku.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku

Infrastruktura

Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku

Daniel Siwak 23 października 2025

Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym

inf. pras. CPK, opr. RC 20 lipca 2025

Łódzki tunel KDP: Kamienice pod specjalnym nadzorem

Infrastruktura

Tunel KDP w Łodzi. Umowa z PORR podpisana

Infrastruktura

Tunel KDP w Łodzi. Umowa z PORR podpisana

Daniel Siwak 27 czerwca 2025

Zobacz również:

Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku

Infrastruktura

Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku

Daniel Siwak 23 października 2025

Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym

inf. pras. CPK, opr. RC 20 lipca 2025

Łódzki tunel KDP: Kamienice pod specjalnym nadzorem

Infrastruktura

Tunel KDP w Łodzi. Umowa z PORR podpisana

Infrastruktura

Tunel KDP w Łodzi. Umowa z PORR podpisana

Daniel Siwak 27 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij